Annons:
Etikettbeteende-och-mentalitet
Läst 1349 ggr
[HopeTime]
7/22/16, 11:11 AM

Vakthund?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Nu vet jag tyvärr inte riktigt om det är rätt forum att skriva i, det var som sagt tre år sedan jag var in här. 

Iallafall, jag har ganska stora funderingar på att skaffa en doberman-, eller schäfervalp. Det blir av senare när jag flyttat till huset, kommit tillrätta osv.  Jag har kollat igenom och tänkt efter, så jag har kommit fram till att det är dags. Jag har både tiden, platsen och pengarna, även en del erfarenhet av hundar sedan barnsben då jag växt upp med dom.

Min fundering, ifall någon av er vet, är hur man kan hitta kurser? Finns det?  För jag tänkte att jag vill börja träna hunden i redan skapligt ung ålder (inte för ung, i en lämplig), försvar osv. Men skulle helt vilja ha hjälp av någon som har erfarenhet, kurser, träningar mm. Jag vill dock absolut INTE skicka iväg min hund utan mig, för jag vill få tilliten, relationen mm med hunden. Att jag är ledaren, hunden måste lita på mig.

Jag vill ju såklart att den ska vara som en vakthund, t.ex. om någon skulle försöka bryta sig in, så skäller hunden. Är någon aggressiv, så försvarar hunden. Men ändå en "familjevänlig" nivå att man ska kunna leva med hunden hemma, ta många promenader, busa runt osv. 

Anledningen till att jag vill ha hunden så är lite för privat att skriva ut, men kan säga att jag vill vara säker om jag är ute och går på kvällen, att om någon sjuk person skulle få för sig att hoppa på en, att hunden finns där.

Har sett en del folk som nästan "tränat sönder" (inte riktigt så men ni förstår nog) så allt handlar om lydnad. Inte en hund man går fram till och klappar direkt. Och i mina ögon är det fel, och så vill jag absolut inte ha det.

Det jag helst vill att hunden ska kunna komma till en så fort man ropar, försvara (via kommando). Vill helt enkelt lära mig lydnad med hunden.

(bilden är exemplar på hur man menar med försvar)

Annons:
jenmjao
7/22/16, 11:34 AM
#1

jag tror du ska skriva på hundar.ifokus eller brukshundraser.ifokus för mer respons på det du söker, Tror den här sajten är mer för sällskapsraser/hundar.

tiger tok
7/22/16, 3:41 PM
#2

Ring väktare och fråga? 😊 ☺ 😉

Upp till toppen
Annons: