Annons:
Etikettbildtrådar
Läst 1668 ggr
Cahira
2015-07-28 19:21

Cahiras hundar

Hej alla! Som Medarbetare tänkte jag skapa en liten prestentations- och bildtråd med min hundar. :)

Jag är 28 snart 29 (86a) och bor på en cattle ranch i Minnesota USA. Ni har säkert sett mig på alla möjliga sidor och vet att vi har kossor, hästar, en åsna, katter och fem hundar. Djur är mitt liv men foto är ett stort intresse jag har så tar bilder så snart vädret tillåter i princip. :) Försöker även lära mig rita och lite annat smått och gott men djur och foto så är jag nöjd. :) Finns inte så många bilder på mig på datorn men denna där jag gosar med Digger gillar jag. :)

Först har vi Ixxi, en riktig fin-i-kanten dam som är en drömmare likt ferdinand. En elva snart tolvårig dvärgschnauzer som flyttade med mig från Sverige och är min första hund. Hon är skägglös pga återkommande fukteksem på nosen. 

Sedan har vi Digger som bodde här när jag flyttade hit och är Mikes hund även om han är min lilla gosegris. 12 år gammal, border collie/collie och vet inte vad arbete är för något. Han är lycklig bara han får kel och gos. Han är enögd efter en olycka 2013.

Andy även känd som piggy då han äter som en gris är senaste inflyttningen av de fem. Han ägdes av Mikes son som ville pensionera hunden hos oss strax innan han hastigt avled nu i juli. Andy är 11 år precis som Ixxi och är även han en kelgris även om han har rätt så starka åsikter. Han trodde häromdagen att han kunde rymma för att slåss med hästarna så han har riktigt litet bulldogghuvud. Älskar att springa och har fria öppna luftvägar trots sin korta nos. Däremot har han massa artros efter flera år och timtal dagligen i bur både arbetstid och sovtid så han går på smärtstillande. 

Apache är en rescue som flyttade hit som ettåring och är nu tre år gammal. Border collie/corgi och är mitt lilla projektarbete. Han har massor med rädslor efter han blev misshandlad som valp och unghund men är jätterolig att träna med. Vi tänkte tävla i freestyle men det kommer inte gå med hans rädslor. Men det gör inget, vi apporterar och dansar för skojs skull på hemmaplan istället och han växer och mognar hela tiden till en helt fantastisk hund. :) 

Och sist och minst är Chinese crested hunden Frodo som fyller två i oktober. Riktig mattegris och håller mattes ångest i schack. Kommer träna dog parkour med honom men hitills tränar vi bara kaffesök. :) Han är numera nedklippt men lägger in en bild där han hade sin fina crest kvar innan kardborrarna förstörde allt. 

Det var mina fem, blir nog lite bombande i denna tråd. :) Fråga om ni undrar något. :) Åh och frågan varför jag flyttade hit - för att jag kunde. :) Fick möjligheten och tog den. :) Ångrar det inte en sekund!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
2015-07-28 19:27
#1

Måste bara visa Apaches lilla trademark, han har en sjöhästdrake på höften. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-07-28 19:29
#2

Och Frodos inte så fina frisyr just nu. Längtar tills den växer ut. 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anna-Helga
2015-07-28 19:31
Cahira
2015-07-28 19:32
#4

Ixxi är 11 men det kan man inte tro när hon springer. Hon lyfter verkligen högt när hon springer. :)

23 juli 2015

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-07-28 19:34
#5

Lite bilder på Digger med, måste vara rättvis känner jag. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-07-28 19:38
#6

Andy när han flyttade in vs en månad senare. De är omvända så april bilden är till höger och maj bilden är till vänster:

Och några blandade bilder. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Cahira
2015-07-28 19:42
#7

Avslutar dagen med lite gruppbilder. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-07-31 17:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Apache får klättra träd ibland och andra parkourövningar. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anna-Helga
2015-07-31 20:22
#9

Underbara hundar! ❤️

Cahira
2015-08-01 02:30
#10

Ja det är en härlig hög. :) Men Andy visar mer o mer värk så får se hur lång tid vi får med honom. Bara haft honom tre månader. Och Digger var på dödens dörr i april med blåsljud på hjärtat och oförklarad viktminskning så vet inte hur länge han blir kvar heller. Har börjat fundera och planera hur vi ska göra efter dom två och Ixxi (som också är senior) korsar regnbågsbron. Mike vill gå ned till 4 i antal så det är långsiktliga planen iallafall.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Zofie
2015-08-03 23:09
#11

Vilket härligt gäng du har! Och superfina bilder :)

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Cahira
2015-08-03 23:58
#12

Tack så mycket :) Frodo ska debutera i dog parkour snart när det inte är lika varmt och tills dess tränar jag vidare på Apache som jag är grymt stolt över idag! Han har kommit så långt i att övervinna sina rädslor. 😍 Andys mataggression har minskat rejält och han börjar lära sig dedär med tålamod och vänta på sin tur och såna saker. Han väntar även på ett varsågod vid maten så går bra med honom. :) Smärtstillandet mot hans artros verkar underlätta hans liv så är bara bantning så kanske vi blir av med aggressionen helt. :)

Ixxi har en dubbelsidig ögoninfektion som jag påbörjar behandling med kamomillte idag. Kamomillte är toppen för infektioner, ögonirritationer, hudirritationer, sår och mycket mer, helt toppen! Hon kommer inte gilla det men det kommer lindra hennes ögon rejält. Vet inte om det är pollenallergi eller annat som orsakat denna ögongeggning men bättre ska det bli. ❤️ Kommer frisera henne nån dag snart när min rygg är med på noterna så det kan bli fler bilder på henne och de andra. Kommer även frisera ned Frodo i chinese crested hairless frisyr även om cresten kommer se urful ut nu när den är kort. Hatar att jag tvingades klippa ned den men den växer i bra takt och snart kommer han bli fin igen. :)

Digger är bara lycklig gamling. Allt han behöver oroa sig över är kloklippning, mat, sova, gosa och promenader. :) Han och Andy var i poison ivy (värre än brännässlor) och fick rejäla utslag som lämnade honom nakna fläckar men han är en lycklig gamling med väldigt lite artros och värk för sina 13 år. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-08-06 00:59
#13

Vi hade en riktigt trevlig promenad idag. ❤️

Alla fem :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[Forest]
2015-08-06 08:07
#14

Underbara bilder som alltid 😍 Det är härligt att du bjuder oss på tokigt-glada hundar ❤️

Cahira
2015-08-06 23:45
#15

Tack ❤️ Andy blev nedrakad igår så han skulle vara mindre påverkad av värme (om det är en bidragande faktor tills hans seghet eller inte ute vet jag inte men det växer ju alltid ut igen om det inte är bidragande faktor) och Ixxi blev påbörjad men skäret blev för varmt så hon ska snyggas till yttligare idag. Väljer fram o tillbaka om Frodo ska få rakas också eller om han ska få vara som han är till våren. Får se.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-08-13 21:54
#16

Klev av som medis av personliga skäl men blir kvar på sajten. Lär dock starta ny tråd om mina hundar. Vet dock inte om jag ska ta med alla fem eller bara de i grupp nio trots att alla hundarna är mina sällskapshundar. Är bara Apache jag jobbar med men bara för aktivering. Skulle tävla med honom men kommer inte bli av pga hans psyke. 

Så vad tycker ni? Ska jag ha en tråd med bara Frodo och Andy i fokus eller ska jag ha en tråd med alla fem?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mysisa
2015-08-13 22:49
#17

Tycker att du kan ha en tråd till alla fem. Även om det bara är Frodo och Andy som "hör hemma här" så är dom andra en del av deras flock och vardag. Det blir bara konstigt om du ska utesluta en så stor del av flocken. Om du däremot vill göra en separat tråd för varje hund kanske det passar bäst att bara ta dom som ingår i rasgrupp 9. Även om dom andra också går som sällskapshundar kan det bli missvisande med en BC blandning på en sida för sällskaps hundar. Btw är riktigt imponerad över hur du kan hålla ihop en flock med så olika hundar, inte bara olika raser utan olika härkomster och förutsättningar i livet.

minavitas.wix.com/kennel

Cahira
2015-08-13 22:54
#18

Tack för fina ord. 🌺 

Jo blir nog en samlingstråd. :) Är ju mycket jag gör med alla hundar samtidigt till exempel, eller med gruppen uppdelad så om jag tar bilder eller gör nåt så är ju flera i flocken där större delen av tiden. 

Tack för åsikt. 🤗

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: