Annons:
Etikettaktivering
Läst 778 ggr
Anna-Helga
2015-07-29 09:56

Vad kan jag göra med min hund?

Här kan vi lägga in exempel på vad man kan hitta på med sin sällskapshund! Bara för att den tillhör grupp 9, sällskapshundar, innebär det inte att den ska ligga på soffan och äta köttbullar hela dagarna! Och trots att sällskapshundarna generellt är små är dom lika mycket hundar för det!

Jag har chihuahua och jag tränar och tävlar i utställning. Mycket eftersom jag har kennel också och vill kunna utvärdera vårt arbete löpande. Vi tränar också agility, sök och spår.

Parkour börjar bli populärt, det är en spännande gren som jag gärna lär mig mer om. En uppfödarkollega har en chihuahua som är vilspårschampion.

Egentligen är det vi själva, vårt engagemang och intresse som sätter gränserna, inte hunden eller rasen i sig.

Så kom igen och bomba med bilder och berättelser vad ni gör med era hundar och låt oss inspireras av varandra!

Annons:
Cahira
2015-07-29 18:24
#1

Jag räknar upp vad jag gör med alla hundar för tips för de som letar efter saker man kan göra med sin hund. :) 

Jag tränar kaffesök med min chinese crested (artikel upplagd för de som vill se hur jag gör) och kommer träna dog parkour med honom också nu när hans skelett vuxit klart. Han är snart 2. Han och dvärgschnauzern får även leta godis under PETflaskekapsyler då de inte är såna som kastar i sig föremål utan lyfter försiktigt. Alltid under uppsikt och jag har upepmot 20 stycken där några fåtal är gömda så de får söka vart godisen är. Godissök inne och ute är vanligt, både högt och lågt inne men även gräs och snö ute. Chinese crested hunden är även min terapi för min ångest.

Med pekingesen är det svårt med nosarbete med ögonen så nära marken så han får jobba med tuggben, motionera, leka med de andra hundarna, och har en leksak som jag smetar nåt gott på som han får slicka bort det goda från i små hålor och skrymslen och den rullar när han slickar så det får han jobba lite extra med. Han är 11.

Med de andra hundarna så får seniorerna dvärgschnauzer 11 och border collie/collie 13 bara hänga med med nosarbete ibland, tugga ben, motionera, leka med varann och bara vara seniorer. Ixxi får repetera tricks ibland då hon lärde sig över 30 stycken när hon var ensamhund i sina ungdoms dar. 

Sista hunden border collie/corgi 3 år tränar jag mest med just nu. Han tränar freestyle, dog parkour, apportering, kroppskontroll, balans, lydnad, "gör som jag gör" träning (länkar med det i inlägget, ej min video men vad som inspirerade mig) och hemmaagility. 

Med mittelspitzen som jag inte längre har så la vi även spår, sök av folk, sök av föremål, cyklar alla hundar, apportering i vatten och land, och mycket mer. Han var som född jakthund också så han ståndskällde älg med pappa på deras promenader och ståndskällde tjädertupp, stötte upp fåglar som en cocker, ståndskällde fåglar i träd och stannade i sverige för att bli pappas jaktkompis men tyvärr kortade en annan hund hans liv och han blev bara 4 år. 

Små hundar kan allt!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-07-29 18:26
#2

Glömde, har även godisbollar man får rulla för att få ut godisarna, samt gömmer godis i äggkartonger och toarullar så de får slita sönder ibland. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: