Annons:
Etiketthälsa
Läst 1393 ggr
vallhund
8/6/15, 4:13 PM

Ligan sålde sjuka och döende hundar – flera fick a

Berövande!
http://www.metro.se/nyheter/ligan-salde-sjuka-och-doende-hundar-flera-fick-avlivas/EVHohd!mlyex2CHQLKR2/

Får mig att tänka på en ung tjej som intervjuades i TV för ett antal år sedan som så många tyckte synd om för att hon råkat illa ut. Hon hade köpt en valp av miniras som fick hämtas på en parkering, mammahund var inte med. Valpen blev sjuk, kostade skjortan i vårdavgifter o dog. När tjejen kontaktade "uppfödaren" blev hon erbjuden en ny valp för halva priset. Gissa vad som hände?

Motivet till att hon "gick ut" var att varna andra, själv skulle jag gömma mig i garderoben o skämmas ögon ur mig om jag agerat så korkat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Nervöst Skall
8/6/15, 6:10 PM
#1

Det är så fruktansvärt! Jag förstår inte hur folk kan göra sånna här saker. Mår dom inte dåligt av att se sjuka djur på gränsen till döden?!?

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Honestyisdead
8/6/15, 6:18 PM
#2

Tycker inte man kan varna för mycket om det här.  Är ju inget som säger att man inte skäms bara för att man varnar.

Mr Raja
12/29/15, 1:07 PM
#3

#2 Håller med dig. Bra att folk som drabbas, även pga egen okunnighet, går ut med detta. Det är dessutom så att ju mer en valp- eller kattungeintressent lär sig inför ett köp av en hund så kommer det att bli svårare även för dessa "djurskojare".  

De räknar kallt med att köparna ska hålla tyst för att de fått köpa billigt och skäms att ha blivit lurade, precis som #0 Vallhund skriver.
Men ju fler av köparna  som kräver giltiga papper,  giltig veterinärbesiktning, doldafel-försäkringar etc, redan vid köpet av en "billig ras utan stamtavla" eller en "nästan" rasren (…gick hanen fel?) eller för den delen vilken gatukorsning som helst - och som reklamerar valpen/kattungen om det visar sig att den är "defekt" etc, så kommer det att bli svårare för säljarna och inte kännas lika lukrativt (och tryggt?) för dem att kränga sjuka och/eller smittbärande djur utan att behöva ta eget ansvar. 

*****

En sak till. Många av de här BYB och djurbulvanerna blir inte ens anmälda till djurskyddet trots att många som köpt av såna vittnar om hur de "räddade" sin lilla hund eller katt från säljaren. De kniper käft om hemska missförhållanden av nån slags missriktad lojalitet. 

Jag vet inte hur många gånger jag hört  om dessa självgoda "mirakelräddningar" som folk gjort genom att köpa en valp eller kattunge som bodde i sin egen skit och knappt fick mat (underförstått: innan de kom till sin räddande ängel…). Inte ett ord om att de åkte förbi veterinär och mailade djurskyddet på vägen hem, samt bifogade bilder och ev film på eländet. Trots att det idag är hur enkelt som helst att fota med mobilen, 
 De här köparna tänker inte på djuren alls, de tror att de gör något bra men medverkar istället aktivt till vanvård av ännu fler och fortfarande ofödda individer hos dessa säljare genom att vara passiva.

Det bästa med att ha katt är att den håller borta dementorerna!

Ragd0ll
2/25/16, 7:13 PM
#4

#0 "Motivet till att hon "gick ut" var att varna andra, själv skulle jag gömma mig i garderoben o skämmas ögon ur mig om jag agerat så korkat."

Alla är tyvärr inte like pålästa som du och jag kanske,  men det betyder inte att hon borde skämmas. Jag ser inget konstigt i att hon vill varna andra!

#3 Jag har varit i kontakt med Djurskyddsinspektionen pga vanvård av katter/oseriös kattuppfödare och dom gjorde INGENTING. Så jag tycker att mer fokus borde läggas på institutionen som ska skydda djur som inte gör det då dem är överbelastade, DET är ett problem. Om man anmäler någon och ingenting görs från myndigheternas sida så är det ju fritt fram för sådana bedragare/ligor.

[Forest]
4/20/16, 9:05 PM
#5

Bedrövligt stakars hundar och köpare. 😭

Dessa säljare finns överallt, men man får hoppas att köpare verkligen gör hembesök och ser hela kullen valpar+mamman. Även kollar om det finns tidigare valpköpare och alla papper innan man öht bokar en valp.

Upp till toppen
Annons: