Annons:
Etikettbeteende-och-mentalitet
Läst 1078 ggr
Nervöst Skall
2015-08-07 15:21

Mentalbeskrivning

Har ni eller planerar ni på att göra MH eller BPH med era hundar? Jag skulle hemskt gärna vilja få en mentalbeskrivning på mina två. Vad jag har hört så ska BPH vara mer lämpat för sällskapshundar, men det är så få som erbjuder det tyvärr :/ Personligen så hade jag önskat att fler hundar från sällskapshundarna skulle testas, det är ju trots allt mentaliteten som är det viktigaste hos en hund oavsett syfte och användning.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Annons:
Fridaaaa
2015-08-07 15:22
#1

BPH är väl även för blandisar har jag för mig?Eller är jag ute och cyklar?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nervöst Skall
2015-08-07 15:31
#2

#1 jo det stämmer. BPH är för all hundar över 1år som är chippade och vaccinerade

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Fridaaaa
2015-08-07 15:32
#3

#2 Då mindes jag rätt 🙂

Men som du säger, få som erbjuder det, tyvärr. Borde vara fler som gör det, tror fler hade testat på det då 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nervöst Skall
2015-08-07 15:37
#4

#3 jo och det har ju gått några år nu så man hade ju önskat att det va vanligare vid det här laget :/ tycker det är nått uppfödare av samtliga raser borde pusha för, likt hälsotester som patella mm, kan ju vara väldigt viktigt vid fortsatt avel. Det är väl lite som hönan och ägget, vad ska komma först? Intresset och viljan att göra testerna eller de praktiska möjligheterna till att göra testerna

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Fridaaaa
2015-08-07 15:40
#5

#4 Ja man tycker det. Hade velat testa med Roxy :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nervöst Skall
2015-08-07 15:47
#6

#5 vi får hoppas att det tar fart och blir vanligare inom snar framtid

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Annons:
Fridaaaa
2015-08-07 15:49
#7

#6 Verkligen hade varit kanon 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Cahira
2015-08-07 21:02
#8

Jag önskar det var vanligare så uppfödare av sällskapsras kan hålla koll på vad för mentalitet de sätter ut i världen ungefär som brukshundraser kan göra.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JonnaCecilia
2015-08-07 21:21
#9

Det hade varit kul att göra med Alizza! Har haft funderingar på detta innan jag skaffade hund eftersom jag då funderade på att utbilda den till en riktig servicehund. Tyvärr har jag nog varken ork eller pengar till det, och en sak som hindrar mycket är att de är så oflexibla. Första testet ska de kunna massor som anses som baskunskaper för en servicehund, men som är helt irrelevant för mig. Att jag då uppå allt annat ska hålla på och träna min hund till saker som inte är till nån nytta för mig och som jag sen inte kommer använda känns som slöseri när jag knappt har energi till det som är viktigt för mig. 

Att testa mentaliteten ingår ju iallafall där, och det hade ju varit kul att göra den delen, speciellt som hon ska avlas på. Fast jag vet redan att hon är en stencool liten vovve! 😃

Fridaaaa
2015-08-07 21:50
#10

fick reda på priset här: 750 kr hick!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nervöst Skall
2015-08-08 00:43
#11

#8 Håller med 100%! Känns som mycket av aveln baseras på utseende när det kommer till sälldkapsraserna. En meriterad utställningshund verkar vara det som de flesta söker efter. #9 det lät inge vidare, de borde vara mer anpassat efter vad varje person behöver :/ #10 ajajaj det va saftigt! Om man sen ska göra det med två så blir det inge kul för bankkontot

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Cahira
2015-08-08 02:55
#12

#11 Ja mentalitet kan ju variera enormt inom sällskapsraserna och man vet inte riktigt vad man får.. tycker jag är riktigt illa. Så svårt att hitta rätt föräldrar när inga tester finns att kolla.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
2015-08-08 08:37
#13

#11 Nej precis! Hmm får se om det blir till våren sen, med ena haha.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Mysisa
2015-08-08 12:09
#14

Jag har planer på att göra BPH med mina hundar. närmaste stället ligger 10 mil bort o jag har inget körkort så det blir svårt.
Nästa sommar så ska jag försöka samla ihop alla mina avelshundar och göra BPH på alla samtidigt. Har jag tur så kanske det finns närmare då .

#10 oj så billigt? Trodde det skulle vara hutlöst dyrt som allt annat i hundvärlden tenderar att vara ^^

minavitas.wix.com/kennel

Fridaaaa
2015-08-08 12:13
#15

#14 Billigt xD Jag tyckte det var dyrt, trodde max 500 kr hehe

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mysisa
2015-08-08 12:17
#16

haha :P ja allt är ju relativt, jag hade räknat med minst det dubbla iaf.
Att utbilda sig för till figurant och alla redskap som behövs m.m kostar trots allt en hel del

minavitas.wix.com/kennel

Fridaaaa
2015-08-08 12:19
#17

#16 Ja det gör ju det, men tänkte att det kanske inte var så pass högt pris ändå :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: