Annons:
Etiketthälsa
Läst 1375 ggr
Fridaaaa
10/2/15, 4:37 PM

Bra mot tandsten?

Märkt att Happy har lätt för tandsten.
Hon får ben då och då samt färskfoder.

Vad rekommenderar ni förebyggande mot tandsten?
(vet att vissa får lättare än andra)

Skrapar bort det jag hittar med tandstensskrapa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
sasha_setter
11/20/15, 6:56 PM
#1

Borsta tänderna varje kväll! Har pratat med många veterinärer och har läst på veterinärsidor att det är det bästa sättet att förebygga. Det är ju placket som "stelnar" till tandsten och det får man bort med tandborsting :)

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Fridaaaa
11/20/15, 7:31 PM
#2

#1 Vill helst ha naturligare sätt om det finns :) 
Inte så lätt att borsta på henne nämligen (inte enbart pga vana) :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sasha_setter
11/20/15, 11:37 PM
#3

Jag förstår :) Vet en som smetade på tandkräm på hundens favvoleksak för att slippa borsta, vet dock inte hur effektivt det är…..

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Fridaaaa
11/21/15, 9:27 AM
#4

#3 Känns inte så effektivt hehe :) Hon leker inte så mycket med leksaker heller, risk att det smetas av överallt inne med xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sasha_setter
11/21/15, 10:11 AM
#5

#4 Nej, känner väl lite likadant. Och precis som du säger så blir det ju väldigt kladdigt :P

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

Wellcraft
11/29/15, 1:42 PM
#6

Råa ben. Kycklingvingar, revben etc.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Fridaaaa
11/29/15, 1:43 PM
#7

#6 Får hon redan regelbundet som sagt så ute efter annat också .)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Therese
11/30/15, 4:04 PM
Fridaaaa
11/30/15, 7:02 PM
#9

#8 Pulvret? Värdelöst tycker jag :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Marieangelica
12/2/15, 6:37 AM
#10

Finns många produkter där ute som säg ta bort plack och tandsten men tror tyvärr det flesta bara säljs för att någon ska tjäna pengar. Jag jobbar som tandsköterska och inte ens för människor finns någon "mirakelkur" som minskar tandsten, då är det tandtråd som gäller. Det går inte att successivt börja med borsten? Lite som med kloklipning, en klo i taget tills hunden känner sig trygg med behandlingen? Annars tror jag tandstensskrapa är det bästa sättet. Hur funkar skrapningen förresten? Tycker hon den mer okej än tandborsten? Lycka till. :)

Fridaaaa
12/2/15, 10:43 AM
#11

#10 Har borstat någon månad nu, men ingen skillnad för hennes del.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Marieangelica
12/2/15, 1:34 PM
#12

Bra att du borstar! Tandsten som är äldre än tre dagar är ofta ganska hård och kan ta månader att få bukt på enbart med borste. Mitt råd är att fortsätta med borstningen, som du gör (och ibland skrapa). Märker du att det trots allt inte minskar är det kanske klokt att skrapa hos veterinären och sen "börja på en ny kula" där du borstar varje dag. Då kommer du märka stor skillnad då det inte bildas ny tandsten lika fort eller mycket. För som sagt, tandsten som är nytillkommen tar man lätt bort med borstning. :) (Förlåt för lång inlägg.)

Fridaaaa
12/2/15, 1:56 PM
#13

#12 Tar bort tandstenen med skrapa innan 🙂
Men hon får det lika fort tillbaka ändå, med eller utan borstning. 
Jag får bort det som hon har, så veterinären behövs inte för det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Marieangelica
12/2/15, 8:59 PM
#14

Va bra! :) Det låter som du har bra koll på det. :)

Bjallstal
1/17/16, 10:45 AM
#15

Vi åker till veterinären en gång om året för att tabort tandsten på mammas CCD. Och då borstar och skrapar vi hemma nästan varje dag. Inte för att han har skadliga mängder tandsten(enligt vet harhan inte jätte mycket) men andedräkten är väldigt äcklig när man inte får bukt med tandstenen. Så vi kör dit varje vår, tar tandsten, vaccinerar och gör vanlig hälsokontroll. Är inte speciellt dyrt

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[Forest]
2/1/16, 10:25 AM
#16

15 Det låter lite lustigt att hunden har så pass mycket tandsten om ni skrapar och borstar dagligen, hur ser då kosten ut? 

Ts, här borstar jag tänderna på 2 av hundarna den tredje går inte borsta på hon får panik. Vad jag gör är har henne är en skrubb-vante och tar hundtandkräm på fingret och tar hennes tänder det är dom bakre hon har mest problem med.  Det funkar bättre med vanten än tandborste för henne. (vanten får kokas och givetvis byts ut ofta för  hälsans skull)   Här får hundarna annars råa olika köttben av olika hjortdjur, det är 3-4 gånger i veckan dom får gnaga i sig ben. Det tycker jag har hjälp en del.

Fridaaaa
2/1/16, 10:43 AM
#17

#16 Provade en period att borsta men det var ingen skillnad, så gör det inte längre,  :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
2/1/16, 12:15 PM
#18

17. Okej det var lite lurt🤔. Ser på uppfödarens äldre hundar senast i går hennes äldre hundar 8-14 år har ännu vita fina tänder med hjälp av tandborstning 🙂

Fridaaaa
2/1/16, 12:47 PM
#19

#18 Tror det skiljer mycket hur pass det hjälper :) Vissa får ju tandsten oavsett hur man gör känns det som :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bjallstal
2/2/16, 8:27 AM
#20

Han får precis samma foder, tuggben osv som de andra och de har ingen tandsten. Det är som med oss människor. Vissa får lättare än andra, jag får själv lätt tandsten. Vetten tycker inte att han skulle behöva skrapa, så illa ör det inte, men vi tycker det känns bra att han får en ordentlig genomgång årlgen när han ändå får lugnande hos vetten pga en annan behandling.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
Fridaaaa
2/2/16, 9:24 AM
#21

#20 Men har du provat att ge annat foder t.ex eller ben? Kan ju fungera för honom :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: