2016-03-03 19:29 #0 av: CayKantos

Känns som att det inte är lika vanligt att göra MH test med icke brukshundar, tycker det är lite synd då det är ett bra sätt att hålla koll på rädslor och liknande inom rasen.

Sitter lite och ska välja mellan tre raser, en är en sällskapshund, men det är väldigt svårt för mig att bedöma hur deras mentalitet är då nästan ingen är MH-testade eller likn. Detta får mig att vilja välja bort rasen lite då det kan finnas en del rädslor inom rasen om man inte kollar sådant stenhårt :/ Rasen jag pratar om är Kromfohrländer, och det finns en del individer som blir rädda för människor och andra hundar, men detta är alltså inte rädd, dom ska bara vara lite skygga och inte riktigt bry sig om andra än matte/husse Looser

Dom kan även vara lite känsliga mot ljud, men det är ju svårt att utvärdera några gånger då dom inte testas. Brukshundsraser har ju även sådant här - http://www.kelpieklubben.se/avel/mh-idealprofilmentalitet/ - som jag tycker varje ras borde ha för att lättare se vad det är man önskar i rasen, och vad man borde jobba på för att förbättra rasen!

MH-Testar ni era hundar? varför/varför inte? Gjorde er uppfödare det? Hade vart skönt om endast hundar av icke-bruk/sällskapshundar hade svarat på undersökningen. Om du har brukshund eller annat likn välj gärna annat och kommentera vad du har resp inte har gjort/tänkt dig göra.