Annons:
Etikettbeteende-och-mentalitet
Läst 1623 ggr
CayKantos
2016-03-03 19:29

Gör ni MH test?

Känns som att det inte är lika vanligt att göra MH test med icke brukshundar, tycker det är lite synd då det är ett bra sätt att hålla koll på rädslor och liknande inom rasen.

Sitter lite och ska välja mellan tre raser, en är en sällskapshund, men det är väldigt svårt för mig att bedöma hur deras mentalitet är då nästan ingen är MH-testade eller likn. Detta får mig att vilja välja bort rasen lite då det kan finnas en del rädslor inom rasen om man inte kollar sådant stenhårt :/ Rasen jag pratar om är Kromfohrländer, och det finns en del individer som blir rädda för människor och andra hundar, men detta är alltså inte rädd, dom ska bara vara lite skygga och inte riktigt bry sig om andra än matte/husse 😟

Dom kan även vara lite känsliga mot ljud, men det är ju svårt att utvärdera några gånger då dom inte testas. Brukshundsraser har ju även sådant här - http://www.kelpieklubben.se/avel/mh-idealprofilmentalitet/ - som jag tycker varje ras borde ha för att lättare se vad det är man önskar i rasen, och vad man borde jobba på för att förbättra rasen!

 MH-Testar ni era hundar? varför/varför inte? Gjorde er uppfödare det? Hade vart skönt om endast hundar av icke-bruk/sällskapshundar hade svarat på undersökningen. Om du har brukshund eller annat likn välj gärna annat och kommentera vad du har resp inte har gjort/tänkt dig göra.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Fridaaaa
2016-03-03 19:35
#1

Eftersom min ena är blandras får hon inte göra MH
Finns det ett annat test blandisar kan göra men tycker det är på tok för dyrt

KOmmer inte göra MH test på de andra heller :) Ska inte avla eller liknande.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CayKantos
2016-03-03 19:53
#2

#1 Men hade det inte vart skönt att veta om den parningen dina uppfödare gjorde gjorde rasen någon nytta? Bara nyfiken, säger inte det är fel! Förstår varför du inte skulle vilja heller!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fridaaaa
2016-03-03 20:00
#3

#2 Nej känner inget behov av det och ena hunden vet jag hur hon skulle reagera på många saker, hon är så pass osäker så inte ens lönt :)

De andra två har jag funderat men nä för dyrt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CayKantos
2016-03-03 20:02
#4

#3 Hur mycket kostar det att göra MH test ca? 🤔

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Fridaaaa
2016-03-03 20:36
#5

#4 Minst 600 kr vad jag vet.
BPH som är för blandis kostar 750 kr på vårt närmaste ställe :)
Såg dock nu att man måste ha tävlingslicens på blandis hmm låter märkligt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
2016-03-05 15:05
#6

#5 så dyrt är inte MH, tror jag betalade 380. BPH är för alla hundar, dvs inte bara blandraser.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Fridaaaa
2016-03-05 15:13
#7

#6 Skrev "på vårt närmaste ställe"; jo det kostar det här annars hade jag inte skrivit det ;)
Fel uttryckt av mig: Främst för blandisar, eftersom de inte får göra MH.
Men kräver tydligen licens för blandis om man ska göra det, vilket jag tycker är extremt dåligt :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
2016-03-05 15:20
#8

#7 Licensen gäller hela hundens liv o behövs för att kunna delta i tävlingar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Fridaaaa
2016-03-05 15:26
#9

#8 Ja det vet jag om. Sa inget annat MEN tycker fortfarande det är onödigt eftersom det inte är tävling, och alla tävlar inte. Så tycker personligen det är onödigt/dåligt att de kräver det till just detta. Och då springer det iväg ytterligare.  535 kr kostar licenset nämligen

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mysisa
2016-03-05 19:16
#10

MH har jag inga planer på. Däremot är tanken att göra bph på hundarna

minavitas.wix.com/kennel

CayKantos
2016-03-05 19:30
#11

#10 Vad roligt! :D Berätta gärna om du får gjort det, har vart lite nyfiken på det testet

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

FjantYoda
2016-03-11 20:46
#12

Överväger BPH med Aros, om jag hittar inom rimligt avstånd, Yoda får slippa!

https://www.instagram.com/aros_yoda/

Sasmal
2016-03-26 10:22
#13

Jag ska köpa hund i sommar och uppfödaren vill att alla ska göra BPH med sin hund så jag tänker göra det men MH har jag inga planer för.

Annons:
[Forest]
2016-04-20 21:01
#14

Har tre små pudlar och vi kommer inte göra testet på någon av dom.  Det är inte kostnaden utan anser väl att hindrerna inte är något som tilltalar en sällskapshund. Dessutom tycker jag att dessa tester kan vara , missvisande vart på en hundklubb där dessa fanns uppe så man kunde gå banan och se många hindrerna. Jag såg flera som traska med sina hundar och drog i rep så det kom farandes skynke/spöke även uppstoppade gubbar med keps/hatt osv Så jag antar att dom tränade, något jag inte trodde man skulle innan dessa tester görs. 😴

vallhund
2016-04-21 02:31
#15

Nej, man skall inte träna inför MH beskrivning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Kallaterrier
2016-06-05 21:18
#16

Har en irländsk terrier som vi gjorde MH på. Hon är sex år så det var innan bph fanns. Det var jäkligt roligt och intressant faktiskt. Hunden fick omdömet "Trevlig hund. Livlig, men trevlig" och det sammanfattar henne ganska bra faktiskt! :)

Kalli
2016-06-05 21:55
#17

Hade gärna gjort MH men har blandraser så det är inte aktuellt. När det gäller BPH kanske det blir i framtiden med den lilla svarta men känner att jag vill lära känna henne lite bättre först. När det gäller mupphunden tror jag att det skulle bli för mycket med hans rädslor och jag vill inte sätta honom i en jobbig situation även om det vore intressant att se hur han hade klarat sig. Tänker inte avla på någon av hundarna men tycker att allt som rör mina djur är intressant att veta.

jenmjao
2016-06-05 22:13
#18

Jag har inte gjort MH men skulle nog vara kul att göra på min Malle valp när han blir äldre, om dom pengarna inte behöver ligga på något annat just nu :) Är ingen stor priotering direkt.
Min tik är en blandras men av vad jag sett av MH vet jag att hon inte skulle fått så bra resultat.

[Wickedwoman]
2016-06-26 21:37
#19

Jag minns inte vad det kostade men det var inte så dyrt, gjorde det på min Dalmatiner år 2011. Uppfödaren skulle göra det när de var runt året kanske men då hade vi inte möjligheten att vara med Så jag gjorde det vid ett annat tillfälle på en annan brukshundklubb ett par år senare. Min kille är endast till sällskap och jag gjorde det för att det var en kul grej att se hur han reagerade på saker men även för att det är bra i avels synpunkt hur hundarna blir i psyket (avlar inte på honom men menar avel generellt bland dalmatiner)

Upp till toppen
Annons: