Annons:
Etikettbeteende-och-mentalitet
Läst 2072 ggr
shihtzu_havanais
5/3/16, 3:39 PM

Ni som har två hundar

Ställer samma fråga här som på "hundar i fokus". kanske finns det folk som inte är medlemmar där som har några goda råd här. 

Vi har en Shih-tzu på 7 år.  En stabil och trygg kille. Nu kommer det en ny liten familjemedlem till hösten, en Bichon havanais valp. Och nu funderar jag lite på det här med deras beroende av varandra.

Självklart ska valpen tränas ensam när det gäller både, promenader, uppfostran och att vara ensam hemma. Detta för att han ska bli självständig och trygg i sig själv. Men han kommer såklart även att vara ensam hemma med den äldre hunden och även promenader tillsammans. 

Gissar dock att med tiden/åren så kommer det antagligen bli så att de oftast kommer vara tillsammans när det gäller det mesta, pga av "lathet" och för att det helt enkelt är smidigt så. Och då kommer funderingarna kring hur det isåfall kommer bli när den äldre går bort. Hur kommer det då gå för den andre? Tänker mest på det här med att vara ensam?

Kommer den inte att kunna vara ensam hemma och man bittert får ångra att man alltid haft dem tillsammans?

Annons:
[HundochKatt]
5/3/16, 4:16 PM
#1

Det där är ju så olika från hund till hund. En del märker man på att de saknar sin kamrat, medan andra märker man ingenting på. Så det är jättesvårt att säga något bestämt för din hund. Men bra idé är ju att försöka så ofta som möjligt ta tex. en promenad med den ena och sedan den andra. Men jag vet hur svårt det är dock, där kommer latmasken fram ;).

[Forest]
7/22/16, 8:40 PM
#2

Vi har tre hundar och går ofta ut med alla tre samtidigt. Vi tränar även under promenaderna, inkallning,gå fot,sitt,stanna osv. Alla kan sina namn och detta har hjälp massor när man tränar alla under promenaden. Vi kör olika spår och då får dom andra vänta när en av dom kör sitt. Vi tränar dom 1 dag i veckan på något på klubben då var för sig, går olika kurser osv Våra hundar är inte jätte tajta då menar jag att dom leker bra men är någon borta i flera veckor så går dom inte och letar efter den som är borta. (har foderhund nr2 som just nu är borta efter fått valpar) 

Detta med vara själv hemma när andra är ute det funkar bra här med 2 av tre, blir våran Donna själv hemma helt utan någon annan så gråter hon. Hon har haft mycket svårt med ensamträning, dok ser hon inte sina syskon som någon trygg snytte-filt om du förstår hur jag menar. Mitt tips är börja med att även träna in valpen med vara själv och tvärtom dom får lära sig vara själv. Våran Donna kom hit som unghund och tog oss 8 månader att träna ensamhetsträningen till 4h utan att gråta/yla.

Baisa
6/28/18, 5:01 PM
#3

Hej! Säger som de andra att det går inte att veta men att vänja den vid självständighet är ju alltid bra. Vi hade 2 tikar och när den ena gick bort så blev den andra deppig. Hon gick ner i vikt på grund av aptitlöshet, ville inte leka, gosa och knappt gå ut. Det tog 11/2 år innan det släppte men hon blev inte sitt gamla jag utan mer allvarlig. Nu har hon också somnat in för 1 år sen, och vi har nyligen börjat om med en valp, vi kommer bara ha honom. Jag blev själv så påverkad av det vi gick igenom med våra andra två tikar och det är jag rädd för att uppleva igen. Hoppas inte jag skrämde upp dig, men det är bra och veta alla sidor som kan dyka upp…jättemycket lycka till😍

k-line
10/27/18, 4:12 PM
#4

Vi är inne på andra omgången med två hundar. Det finns för och nackdelar med hundar i par lika väl som ensamhundar. För oss överväger fördelarna med två hundar milsväga fördelarna med en hund. Vi har i båda omgångarna haft 4 1/2 år mellan hundarna och båda gångerna har vi upplevt att den första hunden saknade något. 

Nackdelen med två hundar är att det är svårare att hitta hundvakt, det är svårare att resa med två, det är svårare att promenera med två och det är lite svårare att uppfostra två. Fördelarna…ja, jag försöker inte rabbla upp dem…de är så många…men största är att hundarna är gladare och lekfullare.

Upp till toppen
Annons: