Annons:
Etikettot-off-topic
Läst 1744 ggr
Pion2
2016-06-05 21:11

Grannarna verkar hata våra hundar

Har hört grannarna säga att våra hundar skäller mycket. Hört det omvägar, dom sa det inte direkt till oss. Jag frågade rätt ut "tycker ni våra hundar skäller mycket? Jag har nämligen hört att ni tycker det". Dom svarade "nej det är ingen fara". Grannarnas yngsta säger "era hundar är skäll-hundar". Gissar att ungen fått dom orden ifrån föräldrarna. Grannens tonåring vrålar "håll käften" och "hund jävel" varje gång dom går förbi och hundarna skäller… Hundarna skäller numer alltid på tonåringarna, även när vi möter dom på promenad. Det verkar som hundarna ser dom som något farligt hot och därför skäller, eller så ser hundarna tonåringarna som dom som leker skäll-leken. Jag tycker det är så irriterande!! Jag har alla fall förklarat för tonåringarna att ju mer dom skriker på hundarna ju mer skäller hundarna. Jag har faktiskt slutat säga till hundarna när dom går förbi, det är försent liksom. Grannarna har också hund. Men den är aldrig ute på tomten, dom går ett par tre korta promenader varje dag bara. Vad gör man!? Grannarna har dessutom slutat hälsa??!

Annons:
Lizelda
2016-06-05 21:18
#1

Att bo i tätbebyggt område och låta sina hundar skälla så mycket att det kan störa andra tycker jag är riktigt respektlöst faktiskt. Någon enstaka gång, helt okej. Inte mer.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

panini
2016-06-05 21:27
#2

#1 Vår ena hund skäller såfort någon går förbi våran baksida, så detta är ju inte någon enstaka gång. Är vi då respektlösa som helt enkelt försöker träna bort problemet eller borde vi bara flytta ut i skogen och undvika problemet istället?

Lizelda
2016-06-05 21:35
#3

#2 Ta in hunden tills ni tränat bort beteendet. Det får ni göra under kontrollerade former då och då med hjälp av bekant, när beteendet är borta kan hunden vara ute, tills dess så är det väldigt respektlöst att tvinga era grannar att höra era skällande hundar.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

panini
2016-06-05 21:48
#4

#3 Hur skulle det fungera att ta hjälp av någon som han redan känner? Han känner alla som jag känner +våra grannar och skäller därför inte på dom i träningssituationer. Och hur snällt är det att stänga in honom i vår varma lägenhet på somrarna medans vi alla andra sitter ute? Han är bara ute under kontrollerade situationer och får aldrig vara ensam.

Sen gäller det väl att ha god kontakt med sina grannar också. Jag frågar ofta om dom störs när vår ena hund skäller och om dom har klagomål får dom gärna komma direkt till mig. Sen har jag kanske turen att bo i ett område där minst 75% av mina grannar har hundar som dom också skäller och jag verkar vara en av få som faktiskt tränar på det.

Men om man har hundar som skäller under dygnets alla vakna timmar så förstår jag att man hade stört sig. Men som jag har förstått det så gör inte TS hundar det utan bara på dessa grannarna? Grannar som dessutom verkar skapa problemet själva?

jenmjao
2016-06-05 21:51
#5

Det går att träna bort att dom slutar skälla när tonåringarna går förbi och skriker, garanterat, jag säger det för jag har tränat bort många många hemska beteenden i min hund som varit värre än det. 
Mina hundar skäller, jag bor i lägenhet. Utanför dörren har jag loft och jag har endast en granne bredvid (sen en över och en under). Ingen har klagat hittills och min granne bredvid och jag har bra kontakt, vi brukar fråga varandra hur den andres hundar är när vi inte är hemma och umgås öht. 
Skällande hundar är otroligt störande beroende på hur mycket eller lite det låter, mina hundar skäller för att varna när någon går ut och in vid loftet. Det ärstörande för mig men jag tror inte så många andra hinner bry sig innan dom är tysta.

panini
2016-06-05 21:55
#6

#5 Bra skrivet!👍 Vår ena hund är precis likadan, varnar för att där kommer någon, och det gäller helt enkelt att träna, träna, träna tills man blir helt blå i huvudet 🤪

Annons:
Lizelda
2016-06-05 22:01
#7

#4 Ta hjälp av någon du känner. Pratar inte om att ni ska åka iväg och tränar, jag menar att du ska träna utan att han vet om det. Tycker du synd om honom när han sitter inne själv så får du vara inne med honom. Du har en hund som skäller och det är du som flyttat dit med den, inte dina grannar. Därför är det inte på något sätt försvarbart att låta hunden skälla mer än vid enstaka tillfällen.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

panini
2016-06-05 22:07
#8

#7 Och vad är enstaka tillfällen för dig? Enstaka gånger under hundens hela livstid eller enstaka gånger under en dag?

Lizelda
2016-06-05 22:13
#9

#8 Om du har besök av en bekant som har hund och de skäller lite när de leker till exempel. Enstaka skall per dag räknas in där om det inte är kontinuerligt skällande och inte heller så att det sker varje dag.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Pion2
2016-06-05 22:32
#10

Hundarna är inga skälliga hundar anser jag. Dom skäller på grannarna, eller på deras hund och tonåringar. Men det är mellan 0-4ggr/dag. Beror lite på hur ofta dom går förbi och hundarna är på tomten. Jag har ju pratat med grannarna. Hundarna skäller inte varje gång någon går förbi. Dom skäller också om någon okänd kommer hem till oss - vilket händer extremt sällan. Hundskall då och då i villaområde är väl inget konstigt. Ihållande skall är inte ok. Det är heller inte ok att vråla "håll käften" anser jag.

panini
2016-06-05 22:36
#11

#9 Tack! Är jätteintresserad av vad andra tycker om detta ämnet 🙂 Ser att jag i mina andra kommentarer har låtit väldigt sur, men har suttit och pluggat i 9 timmar i sträck nu så ganska trött haha. Mina kommentarer var mer menade som frågor, så förlåt för mina bittra ton 🤦‍♂️

Maleficum
2016-06-05 22:51
#12

Jag har tur som har hundar som inte skäller (ena kan dock yla och ha sig när han är hemma ensam) min grannes hund (och andra i området) kan dock skälla en hel del. Speciellt grannens hund kan skälla när min kanin hoppar in från tomten (försvinner utom synhåll för henne). Nu stör jag mig väl inte jättemycket på det (tror nog min kanariehane sjunger betydligt mer och oftare än grannens hund skäller och han kan sjunga så det nästan blir störande) tycker nästan det är jobbigare då när brorsans papegoja får för sig att skrika för det är så gällt ljud som skär in i hjärnan och hörs lååååångt i omgivningen.

Däremot kan det ju bli jobbigt om man har en hund som skäller nästan konstant eller har gällt skall som skär i öronen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lizelda
2016-06-05 22:56
#13

#10 Att oprovocerat gå runt och vråla "håll käften" är inte okej men att ryta åt en hund som gång på gång skäller ut en ser inte jag som något dåligt, det är inte ett dugg oprovocerat och det är klart man tröttnar på en hund som skäller.

#11 Har man pluggat så länge så får man låta bitter men ja, de verkade väldigt irriterade ;) Min hundar skäller som galningar, som det lätt blir med en flock, men vi bor ute i skogen där närmsta grannen bor hundra meter bort med en skällande terrier. Där funkar det för stör det någon så är det bara varandra och båda husen håller samma nivå (inte för att det bekymrar någon av oss) men i villaområden, radhus eller lägenheter så anser jag inte att det är acceptabelt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Pion2
2016-06-06 20:49
#14

Jag tror att mina hundar skäller på tonåringarna eftersom dom skäller tillbaka. Antingen ser dom det som ett hot eller som en lek. Och hur sjutton ska jag lyckas få tyst på tonåringarna?!

jenmjao
2016-06-06 21:08
#15

#14 Jag tränade bort att min hund skällde på barn som skrek på henne, det är inte omöjligt att träna bort det på sin hund. Det är nog svårare att träna bort det på tonåringarna tror jag.

Lizelda
2016-06-06 21:19
#16

#14 Tror du seriöst att tonåringarna går och skriker på dina hundar för att de tycker det är det roligaste som finns? Nej. De är irriterade och trötta på dina skälliga hundar som du inte får tyst på, därför skriker de.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Pion2
2016-06-06 22:22
#17

Ja. Dom skriker på det mesta och de flesta. Finns ingen annan som gör så mot hundarna och hundarna skäller inte på vem som helst heller. Undrar vem ska som ska stå för intiligens och vett…hundarna eller tonåringarna?

Lizelda
2016-06-06 22:31
#18

Det är ingen diskussion om det här, dina hundar ska vara tysta, svårare än så är det inte. Ungdomar har ofta kortare temperament än vuxna och är rent allmänt ofta i olag med allt och alla, därför skriker de för att få utlopp för hur de känner. MEN det betyder INTE att de gör det helt oprovocerat, jag förstår varför de gör det och tycker inte du har någonting att gnälla över, det är dina hundar som stör och dina grannar har tröttnat.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Pion2
2016-06-07 05:56
#19

Du har fel. Dom stör - därför skäller hundarna. Utan störande tonåringar blir det inget skall. Vems är felet då tycker du?!

Lizelda
2016-06-07 08:11
#20

Lägg av. Hundarna är ditt ansvar, de ska inte skälla oavsett anledning. Felet ligger enbart på dig om du inte kan få tyst på dem.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
jenmjao
2016-06-07 10:47
#21

#19 Jag håller med #20, hundarna är ditt ansvar och det är inte pga tonåringarna dom skäller. Hade jag tänkt att "om bara alla barn kunde vara lugna" eller om bara folk kunde slutat åkt skateboard, cykel, moped, gått ut med sina hundar och allt annat för att min tik inte skulle göra utfall så är det mig det är fel på, inte problemen eller hunden. Jag ändrade totalt i mitt tränande och fokuserade på ett helt annat sätt, körde skvallerträning och fick en hund som var omöjlig att kontrollera, att gå ut med, som skällde på allt, som t.o.m. ville döda det mesta att gå fot och söka kontakt.
Det var inte min hunds fel, eller tonåringar, eller barns fel, eller alla andras fel, det var mitt fel, jag gjorde fel, jag fick ändra mig och träna om, och det funkade. Dina hundar KOMMER kunna lära sig att sluta skälla när folk skriker bara du gör det på rätt sätt, alltså deras sätt. (alla hundar är olika och behöver olika metoder)

[AnimeV4]
2016-06-07 11:52
#22

Jag tycker att det är en lite väl hård ton mot TS.

Själv tycker jag att både hund och tonåringar ska kunna sköta sig. Träna på TS! Jag tycker att det är bra att du frågat dem, men att de beter sig väldigt omoget istället för att prata ordentligt om problemet.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: