Beteende och mentalitet

Hanhundar slåss

2016-06-05 21:28 #0 av: Majsanlind

Har 2 hanhundar som är 11 mån och den andra är 4.5 år.
Började när den yngre var ca 8 mån om blev könsmogen att det var smågruff o den yngre visade med sitt kroppsspråk att han gav sig.
Dom lekte ihop, sov ihop ja levde ihop.

Sen för någon vecka sedan så blev det mer allvar och dom rök ihop så jag fick ta tag i nackskinnet på båda o dela på dom. Efter det har det blivit bråk varje dag o vissa dagar flera gånger per dag.

Jag har markerat att jag inte tolererar minsta morr eller att dom spänner på sig. Men haft dom delade på nu några dagar, fast dom ser varandra. För jag fick så ont i händer o fingrar att hålla i dom. Dom blir ju så starka.

Har ni tips ? Känner mig frustrerad, vill ha mina hundar ihop.
Testa kemisk kastrering?

Den yngre har en helt annan energinivå än den äldre som är mer lugn.

Tips även där på hur man kan dämpa en lite stissig hund?

Anmäl
2016-06-05 22:30 #1 av: vallhund

Kastrera båda.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Anmäl
2016-06-05 22:49 #2 av: crins

Det borde vara den äldre hunden som bestämmer! Men den yngre är kanske dominant och försöker bestämma! Man bör ha 3års åldeskillnad för att rangordning! (detverkar du ha)Tror den yngre är i könsmognaden och kommer bli värre! Så jag råder dig till kontakta en hundpsykolog ! Din hanhund kan ha stark könsdrift, eventuellt hjälper kastrering, men det kan också vara ett inlärt beetende! Men hanhundar brukar ju bli lugnare av kastrering, alt kemisk kastrering! Lycka till

Anmäl
2016-06-07 22:32 #3 av: Majsanlind

Men om jag kastrerar den yngre, kan dom då bli vänner igen som dom va innan allt gruff?

Anmäl
2016-07-22 20:26 #4 av: Forest

Kastrering är inte säkert att det hjälper alls. Det låter som du gör helt rätt visar att du inte tar detta tjavs men tyvärr kan det vara så att dessa två aldrig kommer funka ihop som innan. Svårt val du står inför, men kanske du ska testa kemisk kastrering och se hur det visar sig funka. Jag vet om ett antal kastrater som ändå muckar och det blir väldigt stressigt för hundarna att leva med behöva visa sin pondus varje dag mot den andra.  Då är det tyvärr en omplacering om inget annat funkar. Lycka till med valet hoppas det löser sig mellan dom. 

Sophie-Medarbetare på pudel

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.