Annons:
Etikettallmänt
Läst 1220 ggr
Travis D
2018-05-13 11:09

Sällskapshund

Vad gör att en hund räknas som sällskapshund? Är det att den är rasgrupp 9 eller är det att man bara har den som sällskap?

Annons:
parsley
2018-05-13 11:50
#1

Rasgrupp 9 är sällskapshundar. Det finns en del hundraser i andra rasgrupper som också räknas som sällskapshundar, t ex en del spetsar, vissa terrierraser, Bernen Sennen och liknande raser.

Travis D
2018-05-13 11:57
#2

#1 om den är ur rasgrupp 9 men ändå används till jakt, agility, Utställning, vallning eller något sådant räknas den fortfarande som sällskapshund?

parsley
2018-05-13 13:03
#3

Alla renrasiga hundar kan ställas ut. På utställning så bedöms de efter rasens standard, dvs en tänkt idealbild av hur rasen ska se ut. De flesta hundar som används inom avel när man föder upp renrasiga hundar är utställda och det finns hundägare som ställer ut även om man inte tänkt att använda hunden i avel. Dels kan man tycka att det är en intressant hobby och dels kan det vara bra träning för hunden, eftersom den lär sig att vara i närheten av andra hundar utan att hetsa upp sig för mycket och den behöver också kunna acceptera att hanteras av främmande människor, vilket är bra om den t ex behöver besöka en veterinär. 

Vallar gör man främst med vallhundar. Jag vet inte om man ens försöker valla med hundar som inte har vallhundsbakgrund, eftersom det kan innebära risker för hunden och vallningsmomentet kan vara stressande för djuren som vallas. 

Har du tittat på rasbeskrivningarna på rasgrupp 9? Finns det någon ras där som är jakthund eller tillhör alla jakthundsraser någon annan rasgrupp?

Agility är en relativt ny hundsport. Indelningen i rasgrupper är äldre. Har hunden fallenhet för agility, så kan man köra oavsett ras, även om en del hundar kanske inte riktigt har de fysiska förutsättningarna.

Jag skulle säga att en hund från grupp 9 är en sällskapshund. Det är möjligt att en intresserad ägare kan använda en hund från grupp 9 till annat än sällskap, men det gör inte grupp 9 eller den rasen till något annat.  Agility och rallylydnad är exempel på nyare hundsporter som inte har med rasgrupp att göra.

[Forest]
2018-06-28 21:41
#4

2 Det är många fd "jobbande" hundar som pensionär  blir sällskapshundar jag tror att dessa ofta får jobba lite men på träning på lättare nivå. Sen vet jag att folk skaffat sig en jakthund som inte haft det drivet då jaktlusten vart helt enkelt för dåligt dessa klassas av ägaren som sällskapshund. Men dessa vill ha mer sysselsättning än bara gå o  skrota på gården får dom inte det ja då kan man få en del oönskade beteende. Jag är uppväxt med en del gårdshundar då jag höll på med hästar det var 2 som jag tyckte passa in som gårdshundar det var en new fonlandstik och en york då dessa höll sig hemma på gården skada inte andra mindre djuren. 

Men jag tycker inte man skaffar sig en ras där man vet kan kräva mer än vad man själv är beredd att ge den. Är man inte redo på ta jaktlicens eller låna ut hunden till jakt så skaffar man sig inte en jakthundras 😉

vallhund
2018-07-13 08:09
#5

#3 Nej alla renrasiga hundar kan inte ställas ut BCs kan ställas ut på internationella utställningar men inte på nationella.  Australian stock dog (Working kelpie) kan inte ställas ut öht.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: