Bra familjehundar?
Hej! Jag och min är väldigt sugna på att skaffa hund. Vi har inte haft hund tidigare men vi har hundvana pga grannar med hund, kompisar med hund osv. Men vi vet inte riktigt vilken hundras vi vill ha. Vi är en aktiv familj som gillar att röra på oss, gå långa promenader, åka skidor på vintern, vi är i stallet 2 gånger/ veckan mm. Vi vill ha en medelstor hund som kan vara lugn och mysig inne, och pigg och aktiv ute - men inte för aktiv. Helst inte jättemycket pälsvård också. Hunden ska vara bra med barn, inte någon jakt eller vaktinstinkt och gärna gilla att få jobba och tänka med huvudet, som t.ex agility. Den ska också kunna bo i lägenhet och inte besväras av trafik. Jag har kollat runt på en del raser, tycker att Golden Retrivers är jättefina i psyket men lite för stora och håriga, Lagottos är ju också bra - aktiva och fäller inte, dock kräver väll krulliga hundraser ganska mycket pälsvård. Svårt att bestämma sig.
Nu kan jag ju bara tala för mig själv, men jag har en amstaff som är den perfekta familjehunden. Lydig, mysig, aktiv ute men lugn inne. Lättlärd och väldigt mån om att få lära sig. Går ihop med mina katter och är väldigt lugn vid hundmöten. Jag vill tillägga dock, att jag tog över min hund när hon var 8, och hon har som yngre gått i valpkurser och hundkurser och hennes tidigare ägare var väldigt duktig med att lära henne "rätt", så att säga.
Så jag säger inte nödvändigtvis att en amstaff skulle vara rätt för er, men kanske en äldre hund som haft en fin tidigare uppväxt och är trygg i sig själv och som har en redan utformad personlighet skulle passa bra? Detta är min första egna hund också, och just att hon var äldre och redan formad och man redan kunde varna mig för de få nackdelar hon har (som att hon hatar att få klorna klippta) men också visa mig allt fint hon kan göra, har varit jäkligt bra för mig.
Kanske kan det vara något? Om ni kör på en golden att ni t:ex tar en pensionerad avelstik eller så?
(Tillägger att jag bor i lägenhet, min hund skäller aldrig utom i sömnen, och älskar barn.)
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"