Vad äter er hund?
Detta med foder är en djungel.
O det finns inga rätt eller fel.
Alla hundar är olika. Så jag vill inte ha några diskussioner att " ni kan ge ett bättre foder".
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Sigge äter klass färskfoder.
Som valp åt han halla färskfoder och som vuxen gick vi över på fodax. Men det var alldeles för mycket fett i dessa foder. Han gick upp oerhört i vikt och åt minimalt.
Vi provade torrfoder men hans mage gillade inte det.
Så tillslut hittade vi klass med bara 8% fett. Vi kunde öka mängden mat och han var piggare än på länge och pälsen blank. Vi är så nöjda
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Vi har ju pudel så hon får det som hon äter för stunden 😂
Tror det just nu är Buddy Hon äter men vi kör små säckar och byter smak/märke när den börjar ta slut och hon börjar tröttna.
Får musch i Kong när hon behöver vara själv hemma och ibland som extra gott men i perioder vill hon inte ha det heller.
Vid efterlöp är hon extra kinkig och brukar gå ner i vikt (ett halv kg ungefär) som hon sen tar igen. Men trots fri tillgång på mat brukar hon bara vägan 6,5 kg som mest.
Stor skillnad från labben som åt nästan vilket foder som helst (utom njurfoder :P).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Furry friends torrfoder (för prenumeration är smidigt)
Och blötmat (som fanns till bra pris på zooplus vid senare beställningen) till lunch för morföräldrarna som har honom på dagarna säger att det är synd om honom om han inte får lunch 🤦🏼♀️
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
#2: haha ja det med kräsna hundar känner jag igen. Min förra var sån. O eftersom han vägde + 50kg så kunde jag inte köpa små säckar. O sen var han allergisk på det.
…………………………………..
#3: klart han ska ha lunch. Det får mina
…………………………………..
#4: Jobbigt med allergi när de är kräsna! Mira verkar som tur är inte vara allergisk så hon kan få vad som. Hon föredra om det är kyckling i och hon verkar tycka sämst om lamm.
Det ända hon väl inte får är foder gjort på kanin för tycker hon redan är för intresserad av Moira så vill inte riskera att hon ska börja tycka Moira luktar mat (om det nu blir någon sådan koppling för dem, vet bara att labben vägra äta saker gjort på kanin då hon vuxit upp med mina kaniner och tyckte dem var lite läskiga, och nog såg dem som familjemedlemmar).
Min foderhund äter Royal Canines njurfoder. Inte vad jag själv skulle vilja ge, men det var vad vet rekommenderade och hennes ägare vill att hon äter det så då blir det så. Hon är ett matvrak och skulle äta vad som helst man ställde framför henne.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Ger Klass färskfoder, och får jag inte tag på det blir det FODAX skonsam färskfoder
Jättesvårt att hitta foder hon håller bra hull på.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
När det kommer till foderdebatten så är det trist att många inte kan inse att hundar är individer och inte alla hundar fungerar på det fodret som vissa anser vara bäst. Personligen tycker jag att sålänge hunden har bra hull och pälsen ser bra ut så bara kör på 👍
Min förra hund fungerade perfekt på Magnussons - blank päls, bra hull. Min nuvarande blir dålig i magen av Magnussons. Det är så olika 😊
Jag ger Purizon Adult Fish 🐟
#9: ja visst är det tråkigt.
Min förra hund dexter ville helst äta pedigree från Ica. Matte suckade, hunden nöjd. Han åt. O han var kräsen och allergisk.
Vet en annan som mådde bäst på det billigaste de kunde hitta.
Det viktigaste är att hunden mår bra.
Innan det fanns så många olika foder har mina alltid fått doggy. Fungerade super bra.
Dexter tålde inte Magnusson. Bara kräktes slem.
…………………………………..
#9: Håller med! Ibland fastnar en del i vad som står på påsen istället för att se på individen! Precis som vi människor, alla skulle inte klara att äta exakt samma sak hela tiden och må exakt samma.
Vår Labbe åt magnusson stor del av livet och många berömde hennes päls, hon fick dessutom plåtmage efter att hon börja äta det (innan så var hon ofta lite dålig i magen och fick ett tag äta veterinärfoder för det).
Pudeln äter det i perioder också (tills hon tröttnar för stunden :P) och inte varit något konstigt med henne.
#11: men det är ju tyvärr lika mycket hysteri inom vår kost.
Å jag blir så matt på det.
Men just inom hund tror alla att de dyra fodrena är bäst och att bara för att " min hund mår bra av det så måste alla göra det"
…………………………………..
#12: Ja, man blir ju så trött på det! Är ju skönt det inte är riktigt lika hysteriskt när det kommer till kaniner. Bra och ordentlig mängd hö :P
En del påstår ju att Acana ska vara så bra för det är spannmålsfritt men min mosters hund fick supermycket svamp i öronen av det och fick gå tillbaka till sitt "dåliga" spannmålsfoder och blev superfin i öronen igen.
Själv gick jag ner 2 kg när jag under två veckor åt hemmagjord glass varje kväll men tror ju knappast det är en "diet" som funkar för alla 😂
#13: haha vilken super diet🍦
Jag gillar fodret sams field och tello.
…………………………………..
Sookie kan i stort sett äta vad som helst (så länge det inte är för mycket fett) och har stålmage. Hon äter även sånt som gojorna kastar på golvet, så det slinker säkert ner en och annan chilibit osv. också. Just nu äter hon Lupo Sensitive 20/8 (den blå) för att det är det som Ianto fungerat bäst på innan och som jag hoppas kunna återgå till.
Ianto är extremt känslig i magen (kroniska besvär) och drabbas av skov (med kräkningar/diarré som kan vara mer eller mindre långvariga). Får kortisonbehandling mot det. Han tål ju liksom inte vad som helst (och verkligen inte fläskkött, nötkött och vete) och får därför just nu (när vi försöker komma tillrätta med det senaste skovet) bara kokt kyckling med ris (och vitaminer/mineraler).
Jag hoppas att vi ska kunna gå över till ett mer näringsriktigt foder snarast (förhoppningsvis Lupo), så han slipper få problem med näringsbrist osv. Har dock börjat fundera på om Magnussons våtfoder med kyckling skulle kunna fungera för honom, i och med att det i det närmaste bara innehåller kyckling (men inte bara själva köttet som han får nu, utan även andra delar av kycklingen vilket känns bättre rent näringsmässigt).
- Redigerat 2022-11-25 02:32 av Chinesecrestedlover
#15: lupo är ett foder jag inte har erfarenhet utav. Det får jag läsa om. Fodernörd som jag är
…………………………………..
#10: Precis, även om man själv inte alltid tycker fodret är "bra", sålänge hunden trivs och är nöjd med det, ser frisk ut och bra i pälsen och hullet :)
#11: Exakt! Alla människor har helt unik bakterieflora i sina tarmar och smälter olika mat olika bra vilket antagligen är anledningen till att vissa kan klara sig skitbra på en vegansk diet medans andra människor börjar tappa hår och naglar. Det verkar vara liknande för hundar.
Vad skönt att Magnussons fungerar för er! Hade min hund mått bra på det hade jag också kört på det. Men men. Purizon verkar vara bra för honom, Simpsons fungerar också väldigt bra (bytte från Simpsons till Purizon pga det gått upp i pris). Pga hans atopi vill jag ge honom foder som innehåller mycket omega-fetter så kör själv på foder gjord på fisk.
#16 Det finns två varianter, den blåa jag använt mig av mest och en grön (24/10) https://www.zooplus.se/shop/hund/hundmat_torrfoder/lupo_sensitiv
Anledningen till att jag testat det med Ianto är att Cain (min förra hund) som var allergisk (mot foder, exakt vad kunde vi dock aldrig klura ut och även något i miljön) mådde toppen på det (magen) och även blev betydligt bättre i sin hud (hade eksem osv.).
Sookie mår även hon toppen på det…men i nuläget (sedan i natt/i morse) så ser det tyvärr inte bättre ut än att Ianto inte längre tål det…så blir till att ge sig ut i foderdjungeln igen dessvärre.
Mina äter Granngårdens spannmålsfria sensitive. De fungerar jättebra på det fodret.
Ibland får de även Mush.